سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستان تو سه کسند و دشمنانت سه کس . امّا دوستان تو . دوست تو و دوست دوست تو و دشمن دشمن توست ، و دشمنانت : دشمن تو و دشمن دوست تو و دوست دشمن توست . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 97 خرداد 27 , ساعت 1:14 عصر

 

مطابق با گسترده بودن ماژول های ال ای دی مقدار جریان مصرفی هر ماژول را نمی توان اینجا بیان کرد اما درباره ماژول های تک رنگ P10 با اندازه های پیکسلی 16 در 32 می توان گفت بیشترین مقدار جریان مصرفی هر ماژول 2.7 آمپر است.

 در مقابل برای هر 9 ماژول تک رنگ P10 می باید از یک پاور 5 ولت 40 آمپر استفاده کنیم.

 توصیه می کنیم برای هر 8 ماژول تک رنک از یک عدد پاور 5 ولت 40 آمپر استفاده کنید.

 

چگونه به تابلو روان برق بکشیم؟ رساندن برق به ماژول ها در تابلو روان (نمایشگرهای الکترونیکی) یکی از اصلی ترین مولفه ها در ماندگاری بیشتر نمایشگرهای ال ای دی است.
تقریبا همه ماژول های ال ای دی استاندارد موجود در بازار با ولتاژ 5 ولت مستقیم کار می کنند نه با برق 200 ولت متناوب شهری.
کار عمده پاور یا منبع تغذیه در تابلو روان و تلویزیون شهری الکترونیکی تبدیل برق متناوب 220 ولت شهری به 5 ولت مستقیم است.
تنوع ماژول ال ای دی در بازار خیلی زیاد است و در انواع  ماژول ال ای دی تک رنگ، ماژول ال ای دی سه رنگ، ماژول LED هفت رنگ، ماژول LED تمام رنگ 3in1 و ماژول ال ای دی  فول کالر RGB به بازار عرضه می شود.
مطابق با گسترده بودن ماژول های ال ای دی مقدار جریان مصرفی هر ماژول را نمی توان اینجا بیان کرد اما درباره ماژول های تک رنگ P10 با اندازه های پیکسلی 16 در 32 می توان گفت بیشترین مقدار جریان مصرفی هر ماژول 2.7 آمپر است.
در مقابل برای هر 9 ماژول تک رنگ P10 می باید از یک پاور 5 ولت 40 آمپر استفاده کنیم.
توصیه می کنیم برای هر 8 ماژول تک رنک از یک عدد پاور 5 ولت 40 آمپر استفاده کنید.
چگونه می توانیم جریان دقیق مصرفی هر ماژول را محاسبه کنیم تا بتوانیم نقشه سیم کشی و انتخاب تعداد پاور را به خوبی انجام دهیم؟
مقدار جریان مصرفی هر ال ای دی در مدارهای الکترونیکی 20 میلی آمپر یا 0.02 آمپر در نظر گرفته می شود و در صورتی که جریان عبوری از ال ای دی زیادتر از این اندازه باشد سبب سوختن ال ای دی می شود و هنگامی که پایین تر از 20 میلی آمپر باشد سبب کم نور شدن است. موارد به صورت ایده آل بیان شده و احتمال دارد با توجه به متریال و نوع ال ای دی ها متفاوت باشد.

بر روی هر ماژول 16 در 32 پیکسل تک رنگ 512 عدد ال ای دی وجود دارد. با توجه به اینکه ماژول های تک رنگ P10 اسکن 1/4 می باشند (یعنی در هر لحظه یک چهارم (1/4) از ماژول روشن است و چون با سرعت زیاد یک چهارم ، یک چهارم از هر ماژول روشن و خاموش می شود ما کل ماژول را روشن می بینیم).

بنابراین  512/4=128 یعنی در هر لحظه 128 عدد از ال ای دی ها روشن می باشند نه کل 512 عدد ال ای دی خوب حال با دانش مصرف 20 میلی آمپری هر ال ای دی داریم:

128*20= 2560 میلی آمپر یا 2.56 آمپر پس در حقیقت در شرایط ایده آل می باید جریان مصرفی هر ماژول 2.56 آمپر باشد. که با توجه به مولفه های دیگر (طراحی PCB و زمان و فرکانس رفرش و ...) این مقدار به میزان جزئی کم و زیاد می شود ما این مقدار را برای ماژول های تک رنگ 2.7 آمپر در نظر می گیریم.

پاورهای 5 ولت با آمپرهای مختلف می توانند تولید شوند اما از آنجایی که تولید کننده داخلی ندارند و می باید وارد شوند به خاطر قوانین و مقررات و صرفه های اقتصادی غالبا پاور های 5 ولت 40 آمپر در بازار موجود و استفاده می شوند. ما در بالا ذکر کردیم به ازای هر 12 ماژول تک رنگ از 1 عدد پاور 5 ولت 40 آمپر استفاده کنید چرا؟

12 ماژول 2.7 آمپری در مجموع 32.4 آمپر جریان مصرف می کنند. ( البته به شرطی که همه ال ای دی های موجود در ماژول روشن باشند که غالبا این طور نیست و خیلی کمتر است) .

مقدار جریان دهی که بر روی پاورها درج شده میزان حداکثری است یعنی حداکثر 40 آمپر که در صورت فشار بیش از حد و دمای بالا احتمال سوختن پاور خیلی زیاد است. این را هم در نظر داشته باشید که وقتی دمای درون پاور زیادتر از 50 درجه برسد حداکثر توان خروجی پاور کمتر می شود.

در باره توان مصرفی هر ماژول برای اعلام مقدار برق مصرفی تابلوهای ال ای دی به مشتری
توان برابر است با ولتاژ ضرب در جریان پس حداکثر توان مصرفی هر ماژول تک رنگ P10 برابر است با 2.7 امپر ضرب در 5 ولت مساوی است با 13.5 وات و با فرض اینکه هر 18 ماژول یک متر مربع بشوند حداکثر توان مصرفی در هر متر مربع برابر است با 243 وات و میانگین برق مصرفی در هر متر مربع برابر است با 120 وات

روش نصب پاور در تابلو روان
برای محاسبه جریان مصرفی ماژول های دیگر در تابلو روان و اجاره تلویزیون شهری بهترین روش این است که مادربوردی را به ماژول متصل نماییم و با استفاده از دکمه تست مادربورد تمام ال ای دی های ماژول را روشن کنیم (در صورتی که ماژول چند رنگ است حالتی از تست را انتخاب کنید که همه نورهای روشن باشند) سپس با مولتی متر جریان مصرفی را اندازه گیری نمایید. دقت کنید هیچ وقت از حداکثر توان خروجی پاور استفاده نکنید و همیشه به فکر دمای بیش از 70 درجه داخل تابلو باشید.

بسیاری از سیم های ماژولی که همراه ماژول فروخته می شوند با اینکه ظاهر و ضخامت خوبی دارند ولی کیفیت خوبی ندارند سعی کنید بیشتر از 2 ماژول در تابلو های تک رنگ را با هم موازی نکنید و در تابلو های چند رنگ حتما از سیم های 1.5 مرغوب ایرانی استفاده کنید.

محاسبه شدت جریان عبوری هر ماژول LED در تابلو روان
بر روی هر ماژول LED تک رنگ با اندازه های (16*32) سانتیمتر 512 عدد ال ای دی قرار دارد و ماژول ال ای دی تک رنگ اغلب 1/4 اسکن بوده و 1/4,1/4 خاموش و روشن می شوند و در هر لحظه تنها 128 عدد از ال ای دی ها بر روی ماژول ال ای دی روشن است.

پس جریان مصرفی هر ماژول LED تک رنگ را 2/7~2/56=128*0/02 در نظر می گیریم. 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ